Jak odkazovat z redakčních článků na zdoje informací

Můj předchozí článek a článek Tomáše Krauseho přinesl své ovoce. Minimálně v některých článcích začínají redaktoři iDnes využívat aktivní odkazy na zdroje informací. Podle odpovědi na redakčním blogu iDnes to sice ještě nevypadá na den plný slunka, ale už se alespoň svítá. Na závěr své odpovědi šéfredaktor Michal Hanák pokládá několik dotazů. Protože pravidla diskuzí jsou omezená (počet znaků, max. počet příspěvků atd.), volím jako formu odpovědi opět post...

Hanák: Jak má linkování odkazu vypadat? (prozatím jsme zvolili formu… jak uvedl server iDNES.cz)
Přece tak, jak to situace vyžaduje. Např. "Na událost poprvé upozornil server Lupa" - lze odkázat např přes spojení (slova)  "Lupa" nebo "upozornil", a to v ideálním případě přímo na daný dokument. Nechtějte po svém čtenáři, aby si musel z úvdoní stránky Lupy procházet celý obsah. Zadržte jeho pozornost a máte šanci, že se opět vrátí, že ho na cílovém webu nezaujme jiný událost.
Hanák: Odlišovat odkazy na naše a cizí články? Jak?
Nevidím v tom důvod. Pro čtenáře je irelevantní, kde daná informace je. Vhodné snad jen případně upozornit, že odkaz směruje na jiný typ souboru než je běžná stránka (např. jako když zde odkazujete na PDF soubor), čtenář nebude potom překvapen, že se mu začne v pořítači našítat externí program na prohlížení jiného nez HTML souboru.
Hanák: Odlišovat článek psaný jiným jazykem?
Myslím, že to není nutné, navíc to vyplyne z kontextu. Pokud budete odkazovat na článek z NYTimes, kde píší o Rathově úplatku, pro čtenáře není podstatné, že je zdrojový článek v angličtině, je pro něj podstatné, že si přečte původní zdroj, z něhož vy jen citujete.
Hanák: Odkazovat na obsah za platební bránou nebo na sociálních sítích (twitter, facebook)? Odkázat na konkrétní status, nebo na page, nebo bez hyperlinku? Ti, co nemají danou sociální síť, budou nuceni (nebo alespoň přemlouváni) k přihlášení…
Jak už jsem zmiňoval, je to pro čtenáře vhodnější. Navíc Twitter status si může přečít kdokoli. V případě Facebooku je to složitější, ale to je bohužel realita. Někdy ani přihlášení nepomůže, protože např. je příspěvek určen jen přátelům zdroje či je určen jen omezené skupině příjemců. V takovém případě vám nic nebrání udělat screenshot (otisk obrazovky) příspěvku a umístit ho na svůj web. V řadě případů to může dokonce i pomoci. Screenshot pro vás může být i jakýmsi důkazem v případě změny dané informace. Viz zmiňovaný web PSP.

A na závěr...
Pokud vás napadnou jakékoli další dotazy, vždy přemýšelejte v intencích čtenáře - vašeho zákazníka:"CO JE PRO NĚJ NEJLEPŠÍ?" Odpověď pak bude snadná.

Autor: Michal Kubíček | pátek 22.6.2012 15:23 | karma článku: 9,32 | přečteno: 898x
  • Další články autora
  • Počet článků 14
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2893x
Bývalý novinář (LN, ČRo, ČT, regionální deníky), regionální politik (ČSSD 2002  -2013) dnes investor, podnikatel, majitel eshopu s cukrářskými potřebami. Absolvent oboru Filmová, televizní a fotografická umění a nová média na Filosoficko-přírodovědecké fakultě Slezské univerzity a Marketingové a sociální komunikace na Fakultě multimediálních komunikací na Univerzitě Tomáše Bati. Žije v Ostravě, pracuje v Karviné.